מי דואג לנשים החרדיות?

היום התקיים בבניין הכנסת דיון מעניין לקראת ההצבעה ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת על הצעת החוק המבקשת לאסור ממפלגות שאינן משלבות נשים ברשימתן מלהתמודד לכנסת. ברור הוא כי מדובר בחוק המיועד רק נגד המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה. בכל שאר המפלגות יש נציגות נשית.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "חלקן של נשים בחברה הישראלית הוא 51%. חרף זאת יש רשימות לכנסת אשר מדירות נשים מרשימותיהן, כך שברשימת המועמדים המוגשת לוועדת הבחירות המרכזית אין אפילו אישה אחת. מטרת הצעת חוק זו היא למנוע את השתתפותן של רשימות מועמדים שאין בהן נשים בכלל".

את החוק ואת הדיון בעקבות החוק, ערכו מספר חברות כנסת, בהם חברת הכנסת קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני. השאלה היא, האם חברות כנסת אלו שאינן משתייכות למגזר החרדי יכולות להחליט עבור המפלגות החרדיות בשם הדאגה לציבור הבוחרות מהמגזר החרדי?

סבטלובה עצמה אמרה בדיון: "אני מקבלת הודעות מנשים שאינן רוצות לחשוף את זהותן בנוגע לאי ייצוג נשי בחברה החרדית". בנוסף, ידוע הדבר כי ישנן נשים חרדיות, בעיקר מקבוצת "לא נבחרות - לא בוחרות", המעוניינות בייצוג נשי במפלגות החרדיות. אחרות אף הקימו מפלגה שהתמודדה בבחירות האחרונות תחת השם "ובזכותן", אך נכשלו ולא עברו את אחוז החסימה.

הח"כיות בדיון היום. צילום: דוברות


כך שכעת אנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שהנשים אכן מעוניינות בייצוג בכנסת. בדיון הן טענו כי "נשים חרדיות לא יכולות לממש את זכותן לייצוג והן חסרות קול. ההדרה המתמשכת ממוקדי קבלת ההחלטות פוגעת במעמדן האישי הקהילתי והאזרחי. חשוב להדגיש שזוהי לא בעיה הקשורה רק לנשים חרדיות אלא בעיה הפוגעת בכל אישה בישראל ובצביון הדמוקרטי של מדינת ישראל. נבחרות קוראות לחברות הכנסת מכל הסיעות לשלב ידיים ולפעול למען חקיקה שתיטיב עם נשים בכלל ועם נשים חרדיות בפרט".

אלא שהטענה כי הנשים החרדיות אכן מעוניינות בייצוג נשי במפלגות אך הן מפחדות להביע את דעתן בפומבי, מתעלמת מעט מהעובדה שהמפלגה הנשית, זכתה - בבחירות חשאיות מתחת לפרגוד - ל-1.977 קולות בלבד. אם נבדוק את מספר הקולות לה זכו בריכוזים החרדים המובהקים, נגיע לכארבע מאות קולות בלבד. תגידו אתם, לכל דרישה של ארבע מאות איש צריך להסכים ולהביא להם נציג/ה בכנסת?

יו״ר הועדה לקידום מעמד האישה ושיויון מגדרי, ח״כ עאידה תומא-סלימאן ("הרשימה המשותפת") אמרה בדיון: "אנחנו לא נגיע לייצוג בסיסי הולם אם לא נשתמש בכוח האלמנטרי שבידינו והוא זכות הבחירה, שכפי שצויין כאן  50% מהבוחרות של המפלגות שמונעות מנשים מלהיבחר הן נשים בעצמן, זה הכוח שלנו ואנו חייבות להשתמש בו ככוח אלקטורי למען שינוי המצב הקיים".

כנראה שהיא צודקת. אך אם הנשים החרדיות הצביעו ברגלים כי הן אינן מעוניינות בייצוג נשי בכנסת, בבקשה הניחו להן לחיות כרצונן. אנו במדינה דמוקרטית, איש לא מחייב אתכן, חברות כנסת נכבדות, להצביע עבור מפלגות שאינן משלבות נשים ברשימתן. אך אל תמנעו מהנשים החרדיות להצביע עבור אותן מפלגות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק