הח"כ החרדי שהתקשר ללפיד והח"כ החרדי שלא ענה לו • טור פוליטי


האם היחסים בין יו”ר יש עתיד לחברי הכנסת החרדים עולים על מסלול תקין? שיחת הטלפון המפתיעה שקיבל יאיר לפיד מח”כ משה גפני • מנגד, השיחה שלא נענתה אצל השר יעקב ליצמן מיאיר לפיד • האם כיום יסכים דרעי לשבת בממשלה עם יאיר לפיד? • הטור השבועי מאתר JDN
יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד ככל הנראה הופתע השבוע כאשר על הצג במכשירו הסלולרי הופיע שמו של האיש שחייג אליו. יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני. לפני שנעבור לתוכן השיחה, עצם העובדה ששיחה מעין זו מתקיימת, מעידה על שינוי בגישה של חלק מחברי הכנסת החרדים שסברו כי צריך להחרים את לפיד בשל התנהלותו כלפי הציבור החרדי בעת כהונתו במשרד האוצר.
השבוע, פתח גפני במאבק נגד המשך קידום הצעת החוק שתאפשר לרשות המסים לדרוש מהבנקים וממוסדות פיננסיים לדווח על לקוחות החשודים בהעלמות מס. החשש העיקרי של גפני הוא שברשות המיסים ובמשרד אוצר יהיה מי שינצל את החוק לפעילות נגד אברכים ובני המגזר החרדי.

ליצמן מנקה עצמו מחיבוק של לפיד

“אני חושב שזה חוק ממש נורא”, אמר השבוע גפני. “הוא יהפוך אותנו לצפון קוריאה. כל אזרח יקבל זימון לחקירה מפקיד שומה על פי ההחלטה של רשות המסים. אנחנו לא מדברים על אזרחים עבריינים, אלא על כל אזרח שתהיה לו תנודה קלה בחשבון, כי קיבל מתנה מסבתא”.
התברר, כי בתקופתו של לפיד במשרד האוצר, הגיעו מרשות המיסים וביקשו לקדם את הצעת החוק, אותה מבקש כעת יו”ר ועדת חוקה, ח”כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי לקדם. לפיד סירב. “צריך להתחיל פיילוט, ואם הוא יצליח אפשר יהיה להמשיך לקדם את החוק”, אמר להם אז לפיד. לגפני נודע כי נציג יש עתיד בוועדה, ח”כ אלעזר שטרן תומך בחוק וביקש את התערבותו של לפיד. ביקש ונענה.
אך לא כל חברי הכנסת החרדים אכן תומכים בחידוש הקשר עם יאיר לפיד. יש הטוענים כי חייבים להיות ראליים. “בפוליטיקה אי אפשר לנטור שנאה לאיש”, הם טוענים. “במיוחד לא כעת, כאשר הסקרים מלמדים שיש עתיד מתחזקת והופכת למפלגה השנייה בגודלה בכנסת הבאה”. אחרים, בעיקר שר הבריאות יעקב ליצמן מתעקשים שקודם לפיד צריך ‘לחזור בתשובה’.
לפיד התקשר לליצמן בערב יום כיפור, אך לא נענה
בראיון שהעניק יאיר לפיד לאחרונה, סיפר כי בערב יום כיפור האחרון, הרים טלפון לשר הבריאות יעקב ליצמן. “אמרתי לעצמי”, סיפר לפיד, “אתקשר אליו מתי שיהודי עונה ומתפייס עם כל יהודי אחר”. פיוס לא היה שם. “הוא החליט שהוא לא מדבר איתי”, התלונן לפיד. “זה לא ראוי שאישי ציבור יירדו לפסים אישים”.
האם לפיד אכן שינה את עמדתו ביחס לציבור החרדי? התשובה היא כן ולא. לא, כי הוא עדיין מאמין שצריך לגייס את צעירי המגזר ועדיין חושב שצריך לחייב את כולם ללמוד ליב”ה. כן, כי מה שהשתנה אצלו זה הדרך. הוא מצהיר היום שטעה כאשר ביקש לכפות דברים על בני המגזר החרדי. “הייתי צריך לעבוד בשיתוף פעולה”, אומר היום לפיד.
דוגמה לכך ניתן למצוא ביחס שלו למתווה הכותל הרפורמי. בנושא זה הוא מצהיר שחייבים להגיע להבנות עם הציבור החרדי ולראות היכן ניתן לשלב את עזרת ישראל – המקום בו נכנסים לקשת רובינסון בתערובת נשים וגברים. לפיד אף הצהיר על התנגדותו להוראה בצה”ל לחייב גילוח זקנים. התנגדות רק כי ההוראה ניתנת בכפיה ומאלצת אנשים להתנהג בניגוד לעמדתם.
מה קורה בין לפיד לדרעי?
הראשון להכריז עוד לפני הבחירות האחרונות כי לא יסרב לשבת עם יאיר לפיד באותה ממשלה, היה יו”ר ש”ס, שר הפנים אריה דרעי. מקורביו אומרים כי היום, דרעי סבור כדעתו של השר ליצמן ומתנגד לכל שיתוף פעולה עם האיש. בקרב חברי הכנסת של ש”ס, ניתן למצוא כאלו הנמצאים בקשר טוב עם לפיד, ביניהם הח”כ החדש יגאל גואטה.
את הטור פרסמתי במקור באתר JDN - חדשות היהדות החרדית.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק