האם ברבנות הראשית מכשילים את הציבור בשביל ג'ובים?

מקווה שהתשובה שלילית, אך על פי הדיווח הבוקר של יהודה שלזינגר בישראל היום, נראה כי ייתכן והתשובה חיובית. על פי הדיווח, פרקליטות המדינה בוחנת בימים אלה תלונה נגד גורמים ברבנות בחשדות כבדים, שלפיהם אנשים מקורבים לש"ס וללשכת הרב הראשי הספרדי עברו מבחני הסמכה לרבנות באופן לא כשר.

אם יתברר שהדבר נכון, משמעות הדבר הוא כי בשל רצונם להשיג אי אלו ג'ובים עבור מקורבים, הכשילו אותם גורמים ברבנות עשרות, ואולי אף מאות אלפי יהודים. תארו לעצמכם יהודי מגיע לשאול רב ונענה בתשובה שלא על פי ההלכה. ייתכן שיהודים אף נכשלו באיסורים חמורים ביותר. מצמרר לחשוב על כך.

קשה לי להאמין שיש רבנים בכירים שאכן הסכימו שיהודים יעברו עבירות חמורות רק בשביל שמקורב לפוליטיקאי כזה או אחר ימונה לתפקיד כזה או אחר. אם הסיפור יתברר כנכון עובדתית, יהיה זה חילול ה' מהגדולים ביותר שאירעו בשנים האחרונות בעם היהודי. לא להאמין עד כמה צדקו חז"ל באומרם כי הכבוד מוציא את האדם מן העולם.

על פי הדיווח הבוקר בעיתון, על מנת להפוך באופן רשמי לרב בישראל יש צורך לעבור כמה בחינות - למעמד של רב שכונה יש לעבור שישה מבחנים, ולמעמד רב עיר לא פחות משנים עשר מבחנים. מדובר במבחנים קשים במיוחד, סבוכים ומלאי פרטים, שנדרשת עבורם תקופת לימודים בת כמה שנים.

צילום: מתוך פיקוויקיBirkatjr
 
אלא שלאחרונה התעורר חשדם של גורמי משפט ברבנות הראשית, שלפיו מקורבים לגורמים פוליטיים בש"ס עברו את המבחנים בצורה תמוהה באופן קיצוני, שמעלה שאלות לגבי כשרות המבחנים או אופן בדיקתם. מה שחיזק את החשדות היה העובדה כי בקדנציה הקודמת שבה עמדו אנשי הבית היהודי בראש המשרד נוסח מכרז, שבכוונתו היה להוציא את כל סוגיית הבחינות מידיה של הרבנות הראשית לידיים חיצוניות, ובקדנציה הנוכחית ניתנה הוראה לשנות את תנאי המכרז כך שחברה חיצונית תארגן את הבחינות ותערוך אותן - אך בדיקתן תישאר בידי הרבנות.
 
החשדות מתרכזים נגד בנו של רב בכיר מהצפון המזוהה עם ש"ס, נגד פעיל ש"ס מוכר מראשון לציון וגם נגד אחד ממקורביו של הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף. על פי החשד, הם עברו את מבחני ההסמכה וזכו לתעודת "כושר" לרב בדרך לא כשרה. אחד מהם עבר בהצטיינות בתוך פחות משנתיים יותר מעשרה מבחנים קשים במיוחד, שבדרך כלל הנבחנים אליהם מקדישים יותר מחמש שנים.
 
מה שעורר את חשדם של הגורמים המשפטיים הוא העובדה כי לא מדובר באנשים שעזבו את עיסוקיהם ופרנסתם והתרכזו רק בלימודים למבחנים. גורם המעורה בפרשה אמר ל"ישראל היום:" "גם אם אתה עוזב את העבודה ואת כל עיסוקיך, אין סיכוי בעולם שאפשר לעבור בתוך שנה וחצי-שנתיים מבחנים כאלה. הרבנים הכי גדולים בהיסטוריה היהודית לא יכולים לזכור וללמוד בפרק זמן קצר כל כך את רבבות ההלכות וספרי הענק. אין שאלה. זה בלתי אפשרי."
 
עוד הוסיף כי "בן אדם שמסייע לרב, אדם שמנהל מועצה דתית, לא יושב ולומד כל היום למבחן. גם אם הוא גאון עולם והיה עוזב את כל מה שהוא עושה, הוא לא מסיים את זה בשנתיים. אין לזה אח ורע בעולם. יש לא מעט תלונות על זיופים ושיבוש של המבחן. החשד הוא שמשהו לא כשר נעשה בבדיקות המבחנים. עכשיו זה ייבדק."
 
מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "הפנייה מצויה בבחינה, תוך עדכונם השוטף של פרקליט המדינה ושל יועמ"ש הרבנות הראשית." גורם המעורב בנושא במשרד המשפטים אמר כי "תהיה חקירה משטרתית בעניין הזה. חד-משמעית."
 
מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "מערך הבחינות ברבנות הראשית לישראל מנהל יותר 6,000-מ בחינות בשנה, אשר נערכות על פי כל כללי המנהל התקין, כאשר כל בחינה נבדקת על ידי שני בודקים שונים חיצוניים בלתי תלויים מבלי שהם יודעים את זהות הנבחן. אנו לא רשאים להתייחס לנבחן זה או אחר מפאת צנעת הפרט, אך נדגיש כי אין מגבלה לכמות הבחינות (חלקי בחינות) שיכול נבחן להיבחן במועד מסוים.
 
"לא ידוע לנו על מכתב שיצא על ידי היועמ"ש או כל גורם אחר. המכרז לניהול מערך הבחינות (אשר בו זכתה לא מכבר חברת מרמנת) על ידי חברה חיצונית לא שונה, אלא הופעל ביחס לחלק מהליך הבחינות עד העברת מחברות הבחינה לבודקים. ההליך המרכזי לווה על ידי המחלקה המשפטית וחשבות המשרד לשירותי דת על פי חוק."

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק