שנה לבחירות: מי הנציגים החרדים שדואגים לאזרח החרדי הקטן?

הדבר שהכי מטריד את מנוחתו של האזרח החרדי הקטן, לא מנהל המוסדות ולא זה שחושב שתפקידו לדאוג למען כלל ישראל, הוא ללא ספק מצוקת הדיור הקשה. אם בכל הארץ מצוקת הדיור מטרידה את הציבור, במגזר החרדי, המצוקה קשה שבעתיים. לא מעט שידוכים אינם יוצאים אל הפועל בשל מצוקה זו, בתים רבים מתפרקים ואנשים חיים בלחץ מתמיד בשל המחסור ויוקר הדיור.

אך נראה כי מרבית חברי הכנסת החרדים כלל אינם מנסים לפתור את מצוקת הדיור החרדית. אם אני לא טועה - ואשמח אם יתקנו אותי, מתחילת הקדנציה הנוכחית, חבר הכנסת היחיד שנפגש עם גורמים ממשלתיים בניסיון לדאוג לבניית דירות עבור החרדים, הוא יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס.

אני לא מזלזל חלילה בשרים החרדים אשר מטבע הדברים נאלצים לעסוק בענייני משרדם. אך היכן נמצאים שאר חברי הכנסת? יש את אלו העסוקים בלדברר את עצמם או בלהאשים אחרים המדבררים את עצמם. פעילות? עד כה לא שמענו מהם. שלא לדבר על הח"כים החצי אלמוניים שלא ברור עדיין בשביל מה הם יושבים בכנסת, מלבד העובדה שהם מקורבים לפלוני או לאלמוני.

צילום: ללא


בזמנו ראיינתי את ח"כ מוזס על מצוקת הדיור החרדית. הנה תמלול מתוך הראיון שפורסם באתר קוקר: "נושא נוסף שח"כ מוזס מתעסק בו רבות, הוא משבר הדיור במגזר החרדי. מוזס מתרעם על כך שכאשר חברת באמונה פרסמה סרטון הכוללת סממני גזענות נגד בני עדות המזרח, כל המדינה סערה. אך כולם שותקים כאשר מפלים את החרדים בתחום הבניה. מוזס מספר על ראש עיר שהסביר לו מדוע הוא בונה גורדי שחקים, כאשר החרדים אינם מתגוררים בקומות גבוהות, ואמר לו: "אני מעדיף שאוכלוסייה מבוססת תגור כאן בעיר. לא החרדים הלומדים בכוללים".

מוזס מספר כי שר השיכון דרש כי כאשר מתכננים כעת בניה של שמונת אלפים יחידות דיור בעיר בית שמש, הוא מעוניין שלפחות מחציתם יופנו למגזר הכללי. "ואני שואל: מדוע כאשר בונים בערים אחרות לא מפנים חלק מהדירות עבור המגזר החרדי? הרי אפילו לפי הנתונים של משרד השיכון החרדים מהווים עשרים אחוז ממשבר הדיור (מוזס סבור שהאחוז גבוה יותר), אז למה לא מקציבים לנו עשרים אחוז מהדירות?".

הערנו לו כי הפרויקטים שכן בונים עבור החרדים, כדוגמת הר יונה ועמנואל, לא רואים כי בני המגזר נוהרים לשם בהמוניהם. מוזס מסרב לקבל את הטיעון של הבעיות הביטחוניות בערים אלו, כמו גם שאלת המרחק ממקום מגורי ההורים, ומזכיר כי גם בערים החרדיות שכן הצליחו, כדוגמת ביתר עילית ומודיעין עילית, תחילה סירבו רבים לעבור להתגורר בהם.

ח"כ מוזס מפתיע כאשר הוא אומר שעדיף לבנות שכונות חרדיות בערים חילוניות, מאשר בניה של ערים חרדיות נוספות. הסיבה לכך היא לדבריו שהזמן שייקח עד אשר יתכננו ויבנו את העיר החרדית החדשה, גודלה של העיר החדשה כבר לא תספיק. לכן צריך לפעול נגד ראשי הערים המסרבים לאשר בניה עבור האוכלוסיה החרדית. עד כאן מתוך הראיון הנ"ל.

ח"כ מוזס


בשבוע האחרון, ערכו באתר כיכר השבת פרוייקט מיוחד במלאות שנה לבחירות. (ראה: ההישג, הכישלון והשאיפות • הנציגים החרדים מסכמים שנה) כתב "כיכר השבת" פנה לכל הנציגים החרדים בכנסת ובממשלה עם שלוש שאלות זהות לסיכום השנה של כל אחד ואחד מהם. על ההישגים, הכישלון והשאיפות להמשך הקדנציה. לפניכם רשימת חברי הכנסת שהעלו את נושא הדיור לראש מעייניהם:

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ענה על השאילה במה נכשלו בשנה החולפת: "מצוקת הדיור הייתה ועודנה הבעיה המרכזית שלא פתרנו עדיין, אנו עמלים על תכניות רבות, חלקן אישרנו בוועדת הכספים ועל חלקן אנו מדברים כיום עם כל הגורמים בענף, ואנו מקווים כי נביא בתקופה הקרובה גל חקיקה שיסייע להפחית את מחירי הדירות".

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ ישראל אייכלר ענה אף הוא על שאילת הכישלון: "נכשלנו בפתרון בעיית הדיור לציבור החרדי. זה היה צריך להיות הסעיף השני אחרי חוק הגיוס". על שאיפותיו לשנה הקרובה ענה אייכלר: "ניהול מלחמה על הזכות לקורת גג, לציבור החרדי הנרדף על ידי רבים מראשי העיריות ופקידי השלטון שלא רוצים חרדים בשום מקום".

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מוזס נשאל: במה נכשלת בשנה החולפת? "שלא הצלחתי להביא לפתרון במצוקת הדיור" מהן השאיפות והתכניות לשנה הבאה? "כן להצליח למצוא פתרון למצוקת הדיור המחרידה של הציבור החרדי".

שאר השרים וחברי הכנסת החרדים, לא התייחסו למצוקת הדיור החרדית. על שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הדתות דוד אזולאי אין לי תלונות. הם עסוקים בנושאי משרדם. ח"כ אורי מקלב כלל לא ענה על שאילות כיכר השבת, אך לאן נעלמו כל חברי הכנסת של סיעת ש"ס? האם מצוקת הדיור דילגה על המצביעים של המפלגה שלכם? או שאולי הם נשארו שקופים? 

תגובות

  1. כל תושבי המדינה לא מחפשים תנאי מגורים מיוחדים,כל אחד מוצא מקום לגור.לא שמענו שיש מצוקת דיור של מגזר הרוסי או מגזר של יוצאי דרום אמריקה, כי כל היהודים יכולים לחיות ביחד. אבל חרדים רוצים שכונות משלהם וערים משלהם,אז יש להם בעיות. שיתחילו להיות כמו כל עם ישראל ביחד באחדות ואהבה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק