האם הנתונים מלמדים שהמלחמה באינטרנט במגזר החרדי נכשל?

בחודשים האחרונים, המאבק נגד האינטרנט, בין אם במכשירי הסלולר ובין אם במחשבים הביתיים, חזר שוב לכותרות, ללא סיבה ברורה שניתן להצביע עליה. בשבועות האחרונים נערכו כנסים נגד השימוש באינטרנט בערים החרדיות הצעירות בית"ר עילית ומודיעין עילית. הכנסים הללו לוו בקמפיינים ובמודעות רחוב הקוראים לציבור להימנע מהחזקת טלפון שאינו כשר ובאינטרנט שאינו חסום.

האם המלחמה הזאת יכולה להצליח? כמה חרדים גולשים באינטרנט? כתב אל מוניטור, מרדכי גולדמן כותב כי בשנים האחרונות חודר האינטרנט גם אל המגזר החרדי, למורת רוחה של הנהגת הציבור החרדי. מבחינתה, האינטרנט הוא אסון – הוא מייצג את כל האיומים על הסגירות החרדית הישנה והטובה, על המעגלים החברתיים והקהילתיים שלה, על ערכי הצניעות והמשפחתיות; האינטרנט גם מזמין חשיפה לתכנים הנוגדים את התורה וההלכה.

"המאבק נגד האינטרנט בציבור החרדי הוא חשוב מאוד", אומר לאל-מוניטור גורם בוועדת הרבנים לענייני תקשורת. "החברה החרדית היא בעלת ערכים שמרניים, והיא פגיעה יותר לסכנות הרשת לעומת קבוצות אחרות. אנחנו רוצים לשמור על הערכים הקהילתיים שלנו, והאינטרנט הוא ללא כל ספק כלי המעודד פירוק של הערכים הללו. אנחנו רואים באופן ברור שחשיפה לרשת, גם אם באמצעי סינון שונים, פוגעת בחרדיות של המשתמש באופן עקבי".

קריקטורה פורימית ביתד נאמן נגד האינטרנט

יחיאל טווערסקי (35), נשוי ואב לשבעה, יזם אינטרנט חרדי, הוא מייסד אתר חדשות פופולרי והמנכ"ל של חברת "מגנא" המספקת פתרונות סינון לטלפונים חכמים. "ב-2016 חרדיות ואינטרנט חייבים ללכת יחד, כי אי אפשר לעבוד היום בלי גישה לאינטרנט", הוא אומר לאל-מוניטור. "בעיקרון, עצם העניין של גלישה ו'כל העולם בהישג ידך' סותרים את הערכים החרדיים השמרניים. אז אולי זה לא אידיאלי, אבל כיום אין ברירה. האתגר המרכזי שצריכים להשקיע בו את כל המאמץ הוא לחנך לשימוש נכון באינטרנט, לצד פיתוח פתרונות לסינון תכנים ברשת".

טווערסקי, שבעבר כיהן כמנכ"ל חברת סינון התכנים באינטרנט "נתיב", טוען כי בכל יום שחולף עוד ועוד חרדים מתחברים לרשת. "30 אחוז מהמגזר החרדי מחוברים לאינטרנט מסונן, והמספרים רק מטפסים מחודש לחודש. יש גם כאלה במגזר שמחוברים לאינטרנט לא מסונן", הוא אומר. "רוב אלו שמחוברים צריכים את האינטרנט, ולפי ההתקדמות הטכנולוגית אנחנו נגיע בשנים הקרובות למצב שכולם יהיו חייבים גישה לאינטרנט".

טווערסקי משוכנע שמובילי המאבק נגד האינטרנט מבינים שאין באמת אפשרות לחסל אותו. "הכנסים הם בעיני יותר בגדר תמרורי אזהרה מאשר תמרורי עצור. אלו נועדו בעיקר בשביל להבהיר שהאינטרנט הוא שטח מסוכן", הוא אומר. "אני מניח שאין מישהו שחושב באמת שניתן להחזיר את הגלגל לאחור".

"האינטרנט במגזר החרדי הוא עובדה מוגמרת, ואני לא מדבר על הערכות אלא על נתונים", אומר לאל-מוניטור שמחה מרגליות, שייסד את מקס דיגיטל – משרד הפרסום החרדי הראשון באינטרנט. "לפי נתונים שלנו על גלישה באתרי החדשות הפנים-חרדיים, אנחנו רואים שיש בין 600 ל-700 אלף יוניקים בחודש, ואנחנו מסיקים שרובם הגדול חרדים. לפי ניתוח שלנו, יש כיום 200 אלף חרדים בוגרים עם גישה לאינטרנט".

"בבית"ר עילית לדוגמה", מוסיף מרגליות, "שהיא עיר חרדית עם כעשרת אלפים משפחות, יש 2,200 פרופילים שבמיקום שלהם מופיע שם העיר. זה המון! צריך לזכור שלא כולם מגדירים מיקום, ולא כולם מחזיקים פרופיל בפייסבוק. האינטרנט נכנס חזק מאוד לחברה החרדית, והמאבק נגדו הוא לא מעשי".

לדברי מרגליות, יש הבנה גם בקרב הרבנים כי המציאות השתנתה. "עד לפני כמה שנים המאבק באינטרנט היה טוטאלי. כיום יש גמישות גדולה יותר, יש תפיסה שאין ברירה ויש הבנה שהדברים כבר כאן. לכן יש דיבור חזק על סינון (האינטרנט)".

אין ספק כי בראייה החרדית, מטרתו של המאבק נגד האינטרנט היא לשמור על החומות המגנות על החברה מפני השפעות חיצוניות. מבחינה זו, המאבק הזה הוא סוג של רפלקס הישרדותי של החברה החרדית. מספרם הגדול של חרדים המחוברים לאינטרנט כשר מלמד שהמאבק אמנם נכשל במשימה להרחקתם מהאינטרנט, אך הוא הצליח, לפחות בחלקו, לקדם תפיסה שרואה באינטרנט כלי שיש להשתמש בו בזהירות.

לסיכום מציין מרדכי גולדמן: מעבר לכך, כל המרואיינים לכתבה זו מסכימים שחדירת האינטרנט למגזר החרדי נמצאת עדיין רק בחיתוליה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק