החקירה שמרחיקה את חלום ממשלת האחדות • טור פוליטי


רק השבוע לחץ שוב שר האוצר על ראש הממשלה להקים ממשלת אחדות • החקירה נגד יצחק הרצוג מרחיקה את האפשרות שגם כך לא הייתה יותר מידי ריאלית • גורם פוליטי: דיווחי האחדות נועדו להלחיץ את חברי הכנסת החרדים • כפי שכתבנו בטור הקודם, הקרב בין אראל מרגלית להרצוג מתחמם
זה לא סוד ששר האוצר משה כחלון מעוניין בהרחבת הממשלה. עוד לפני הקמתה הצהיר כי לא יישב בקואליציה צרה, אך בסוף נכנע. השבוע, אף אמר זאת בקולו בכנס של אנשי עסקים בכירים.
“אני כל הזמן לוחץ על ראש הממשלה להרחיב את הממשלה. אני לוחץ על בוז’י להיכנס. יאיר לפיד לא רוצה. אולי אתם יודעים למה. ליברמן, אתם שומעים את הקולות שלו. לכן הפוטנציאל זה מפלגת העבודה”. לדבריו, “המצב לא נוח והמצב לא נעים. אני חושב שזה הדבר שיכול לשפר את התחושה והאווירה במדינה עד הבחירות”.
אלא שהחלום הזה נגוז יממה לאחר נאומו של כחלון כאשר נפתחה חקירה נגד יו”ר האופוזיציה, ח”כ יצחק הרצוג. המשטרה בודקת מידע לפיו הרצוג נהנה ממימון פעילות פוליטית בידי בעלי אינטרס. הבדיקה יצאה לדרך, בין השאר, בעקבות הגשת תלונות על עבירות פליליות לכאורה בפעילות של אנשי הרצוג בפריימריז לראשות מפלגת העבודה בשנת 2013.
באותו פריימריז לוהט, הדיח יצחק הרצוג את חברת הכנסת שלי יחימוביץ’. כמו בלילה המתוק בו ניצח בנימין נתניהו את שמעון פרס, גם בפריימריז אלו. בלילה הלכו לישון עם תוצאה של ספירה חלקית שניבאה ניצחון ליו”רית המכהנת. בבוקר התעוררו עם בוז’י הרצוג בראשות העבודה. מאז עד היום, לפחות בצורה פומבית, תמכה יחימוביץ’ בהרצוג כפי שהצהירה בעת ניצחונו.
לאחרונה הצהירה כי היא לא שוללת התמודדות מולו בבחירות הבאות. בינתיים, חלפה לה יממה מאז נחשף שמו של הרצוג החשוד בפלילים באותו פריימריז בה ניצח אותה – והיא עדיין שותקת. דווקא היא, הידועה בהגינותה וכאחת המוקיעה פומבית כל גילוי של שחיתות, שותקת. מה היא רוצה להוכיח בשתיקתה זו? האם היא מגבה אותו בכך שהיא לא תוקפת אותו או שהיא נגדו בכך שהיא לא מגבה אותו כמו חבריה למפלגה? ימים יגידו.
הקרב בין הרצוג לאראל מרגלית מתחמם
מיחימוביץ’ לח”כ אחר המתכנן להתמודד מול הרצוג בקרב הבא על ראשות מפלגת העבודה, הלא הוא אראל מרגלית, עליו כתבתי בהרחבה בטור הפוליטי הקודם – הוא דווקא מיהר לגבות את יו”ר מפלגתו. אך זה לא עזר לא להוריד ממנו את החשד שהוא העומד מאחורי ההלשנה למשטרה. אגב הלשנות, גם בחקירה המתנהלת מול אריה דרעי, מגוחך לשמוע את המאשימים את המלשינים. להיות מושחת זה בסדר, לחשוף אותו זה בעייתי?
כחלק מההערכות של מרגלית להתמודד מול הרצוג על הראשות, הוא שכר את שירות הייעוץ האסטרטגי של קלוגהופט. במקביל לעבודה שלו עם יו”ר הבית היהודי נפתלי בנט, הוא יעזור גם למרגלית לנצח את הרצוג. בסביבתו של יו”ר האופוזיציה מאשימים אותם בהדלפת חומרים למשטרה שכמובן מיהרה לפתוח בחקירה. אראל מרגלית עצמו מכחיש בתוקף את הטענות נגדו.
הערב, (חמישי) התייחס לפרשייה הרצוג עצמו. “אנחנו לא פראיירים ומבינים היטב מדוע זה קורה ומי שעשה את זה יקבל בעיטה פוליטית שתלמד אותו לקח להרבה שנים. אני מציע לכולם לא להתרגש. כל פעם לפני בחירות כלליות או פנימיות יש גורמים פוליטיים שמנסים להפיל אותנו ולהפוך את המשטרה לחלק מהקמפיינים שהם מנסים לנהל על גבינו”.
אתמול, עם פיצוץ הפרשיה הגיב הרצוג כי “מדובר בהכפשות פוליטיות שהליכוד ופעילים מתוסכלים ניסו להפיץ טרם הבחירות והוכחשו כבר אז”. הערב, הוא כבר לא האשים את הליכוד אלא גורמים מתוך מפלגתו. אם הפריימריז בשנת 2013 לראשות העבודה היו סוערים, הפעם הם יהיו פי כמה וכמה מעניינים. אם ככה זה נראה לפני שהם התחילו, איך הם ייראו ברגעי האמת?
אגב הנאום של הרצוג, מי שמדבר כאילו הפך לבריון השכונתי אינו משרה סביבו אוירה של רוגע. נהפוך הוא. זה רק משדר שהוא לוחץ והוא יודע שיש לו ממה לפחד ולכן הוא משתמש בטקטיקת “ההגנה הכי טובה היא ההתקפה”. “אנחנו נדאג לכך שמי שפועל בשיטות האלו ייחשף ויצטער על הרגע שבחר בדרך הזו” ו”אני מציע לא לטעות בחיוך שלי. מי שינסה לפגוע בי, מי שינסה לפגוע בנו, יחטוף מכה שלא ישכח”, אינם מעידים על אדם הבטוח בחפותו.
ספין ממשלת האחדות והרווח החרדי מחקירת הרצוג
את הטור פתחתי בכך שחלומו של כחלון להקמת ממשלת אחדות נגוזה בעקבות החקירה המתנהלת נגד הרצוג. אך מתברר כי כחלון היה היחיד שאכן רצה באמת בהרחבת הממשלה, כך על פי גורם פוליטי בכיר מאוד ששוחח איתי השבוע וטען בתוקף כי כל הדיבורים על הקמת ממשלת אחדות ופגישות בין אנשי נתניהו לאנשי הרצוג, נועדו רק על מנת להפחיד, להשתיק ולהלחיץ את חברי הכנסת החרדים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בסוג של מלכוד מול החרדים העומדים בחוזקה מול ניסיונותיו החוזרים ונשנים להכשיר את השרץ ולהביא להכרה בתנועה הרפורמית כזרם רשמי ביהדות כאן בישראל. כל הסיפורים על טבילה במקוואות ועל הקמת רחבה חדשה בשריד בית מקדשנו שתהיה בשליטת בתנועה הרפורמית, אמורות להוביל לשם. גדולי ישראל, בראייתם לרחוק, הורו להתנגד לכך בכל התוקף. גם במחיר של פרישה מהקואליציה אם יהיה בכך צורך.
נתניהו לא התרגש במיוחד מהאיומים עד ששר הבריאות יעקב ליצמן אמר זאת בקולו הוא. ראש הממשלה יודע שאם יש אחד המתכוון למה שהוא אומר, זה שר הבריאות שלו. באחד הראיונות הצהיר ליצמן כי הוא מבין שנתניהו חייב לרצות את הרפורמים אך הוא העריך פומבית כי בסופו של דבר נתניהו ייאלץ ליישר קו עם המפלגות החרדיות שכן בלעדיהם אין לו קואליציה.
שמע והפנים. אך במקביל לתמיכה בחוקים החרדים, הפריחו בסביבתו שוב את ספין ממשלת האחדות ועל הפגישות הנערכות בין אנשיו למקורבי יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג מתוך מטרה לרמז לנציגים החרדים כי יש להם תחליף. כעת, בעקבות החקירה נגד הרצוג אין לנתניהו כל ברירה. זה הזמן של הנציגים החרדים להתחיל לפעול.
את הטור פירסמתי במקור באתר JDN - חדשות היהדות החרדית

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק