שו"ת: מדוע סגרו בגור את שלושת הישיבות? • פרק שלישי

הנימוק הרשמי שתשמעו ברחוב מדבר על כך שהישיבות נסגרו בשל העובדה שהבחורים החזיקו פלאפונים, חלקם אפילו מכשירים ללא חותמת של ועדת הרבנים לענייני תקשורת. למה אני לא מאמין לסיבה זו? עובדה, שבחורים שחתמו שלא יחזיקו את המכשיר בבניין הישיבה, התקבלו לישיבות אחרות. למה לא להשאיר אותם בישיבת המקור שלהם?

לא היה יותר פשוט אם היו זורקים את הבחורים הסוררים מהישיבה, כפי שנהוג לעשות במרבית הישיבות? בשביל זה סוגרים ישיבה? ומי אמר בכלל שסוגרים את הישיבות? מתברר שאף ישיבה לא נסגרה. לא ישיבת שפת אמת המיתולוגית ולא שאר הישיבות עליהם דיברו.

לא יצאה כל הוראה מטעם אי מי בחסידות כי הישיבות הללו יסגרו. הבחורים קיבלו טפסי רישום לישיבות אחרות והתבקשו למלאות ולשלוח את הטופס. איש לא הכריח אותם. זכותם לסרב - ואכן היו בחורים שסירבו. רק שאותם בחורים זכו לאיומים כמו: לא ילך לכם בשידוכים, ועוד כהנה וכהנה.

מדוע דווקא ישיבות אלו? בחסידות גור, הישיבות מחולקות לשניים. יש ישיבות רישום ויש ישיבות המשך. יש ישיבות בהם בחור נכנס לישיבה קטנה, ממשיך עם אותו הצוות לישיבה גדולה, קיבוץ עד לחתונה. מנגד, יש ישיבות קטנות שאין להם המשך לישי"ג והבחורים נרשמים לישיבות גדולות שאין להם ישיבות קטנות.

כינוס בחירות בגור


למקרה ששאלתם, שלושת הישיבות שנסגרו, הם ישיבות רישום. מטבע הדברים, בישיבות המשך הבחורים יותר ממושמעים לצוות, להם התרגלו לציית מגיל צעיר. הבעיה לא הייתה רק פלאפונים. תבררו היטב תצליחו לשמוע עוד סיפורים מעניינים על דברים שאירעו בין כותלי חלק מהישיבות, ואין כאן המקום להאריך.

מדוע אכן לא סוגרים את הישיבות רשמית? אחד הנימוקים המעניינים ששמעתי, היא כלכלית גרידא. כך לא צריכים לשלם פיצויים לעשרות שעבדו בישיבות בתפקידים חינוכיים, שכן איש לא פיטר אותם. מה לעשות שהבחורים הפסיקו להגיע לישיבה שלכם ובחרו להירשם לישיבות אחרות?

האם יש קשר בין סגירת הישיבה לראש הישיבה, הגאון רבי שאול אלתר שליט"א? התשובה היא ככל הנראה שלילית. אין אחד, גם לא ממי שמכונים "השמאלנים" בגור, הטוען כי הישיבה נסגרה מרצון לפגוע במעמדו. מה הוא יעשה מהיום? יש המשתעשעים ברעיון של פתיחת ישיבה חדשה בראשותו. סיכוי קלוש, אם כי רק ימים יגידו.

זה בסדר לבגור ישיבה בגלל בעיות משמעת של הבחורים? על שאילה זו אני מעדיף שלא לענות. אך דבר אחד ברור: אם הצוות החינוכי נכשל, הרעיון החינוכי לא מחזיק את עצמו והבחורים עושים ככל הישר בעיניהם, צריכים להחליף את השיטה. לא את הבחורים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק