לפיד וליברמן יתמודדו יחד מול נתניהו בבחירות הבאות? • טור פוליטי

השבוע נרשם בכנסת רגע מעניין של שיתוף פעולה בין יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד ליו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן. איחוד שיאיים על המשך שלטונו של נתניהו?

ליברמן עצמו הכחיש אפשרות כזו כאשר נשאל על כך השבוע בכנסת. אך גם רגע לפני האיחוד שלו בעבר אם מפלגת הליכוד הוא הכחיש. בסוף “הליכוד ביתנו” אכן לקחה את המקום הראשון בבחירות, אך לא הביאה את כמות המנדטים שצפו לה הסקרים.
שיתוף פעולה בין לפיד וליברמן, עלול להיות השובר שוויון של הבחירות הבאות. לראשונה יציבו מול ראש הממשלה בנימין נתניהו אלטרנטיבה מימין – שני פוליטיקאים ותיקים ומשופשפים שיתמקדו בעיקר בנושאי החוץ והביטחון, הנושאים המעניינים את מצביעי הגוש הימני.


יתמודדו יחד?
משה כחלון, האיש שרבים ציפו לו לפני שנכנס חזרה לפוליטיקה, אכזב את בוחרי הימין המצביעים לנתניהו כברירת מחדל, רק בגלל חששם שהשמאל יעלה שוב לשלטון. מלכתחילה הצהיר כי הוא שואף להגיע למשרד האוצר. אדם שלא שואף רחוק – לא מגיע רחוק.
גדעון סער, שפרש רק עד מתי שבנו דוד ילמד ללכת, מתמהמה למרות שבנו כבר יודע גם לרוץ. בינתיים נראה שהוא ממתין שנתניהו ילמד ללכת. סער נראה כאחד שמפחד להתמודד ישירות מול נתניהו, מחשש שיפסיד ויאבד סופית את יוקרתו הפוליטית.
נפתלי בנט, עדיין אינו מצליח להתרומם מעבר לקהל המצביעים הסקטוריאליים של מפלגת הבית היהודי. מה שהיה נראה בזמנו שהוא מתכנן לפרוש ולהקים מפלגה עצמאית, נשמע היום כמו תרחיש תלוש מן המציאות. הוא שולט במפלגה הדתית ללא מצרים ואין כל סיבה שיעזוב אותם.
נשארנו עם אביגדור ליברמן. בסקרים הוא אומנם מצליח להתאושש מעט. ישראל ביתנו עולה באטיות אך בהדרגה, אבל זה עדיין לא מספיק על מנת לנצח את נתניהו. כאן נכנס יאיר לפיד לתמונה. ממתי הוא הפך לאיש ימין, תשאלו. הרי תמיד הגדיר עצמו כאיש מרכז.
מי שעוקב אחריו בתקופה האחרונה, יגלה התבטאויות של איש ליכוד. אומנם לא של השוליים הימניים של הליכוד, אך של אחד מתוך המיינסטרים. את תקופתו כשר אוצר כושל הוא מנסה להסתיר – ובהצלחה. את יחסיו עם החרדים הוא מנסה לשקם – בינתיים ללא הצלחה. הכל כדי להגיע לראשות הממשלה.
כך הפך יאיר לפיד ביום בהיר לשר החוץ האלטרנטיבי של מדינת ישראל. נאבק למענה בעולם ופותח במאבק בתנועות הקוראות לחרם על המדינה. הבעיה היא שאת מצביעי הימין זה אומנם מרשים לטובה, אך לא על בסיס זה הם מצביעים בקלפי. “העולם כולו נגדינו”, כך שכנעו אותם כאשר נתניהו נכשל במניעת הסכם הגרעין בין מעצמות המערב לאיראן.
כאן נכנס לתמונה אביגדור ליברמן. האיש שהיה אחד משרי החוץ הכושלים ביותר שידעה מדינת ישראל, הפך להיות “מר ביטחון”, במקומו של נתניהו שנכשל במיגור האינתיפאדה השלישית המשתוללת בערי ישראל. ליברמן יודע היטב שמהאופוזיציה קל ואפשר לדבר והוא מנצל זאת על מנת לתקוף את הססנותו של נתניהו.
בבחירות הקודמות כבר נעשה ניסיון לאיחוד כוחות מול נתניהו. היו אלו יצחק הרצוג וציפי לבני שרצו יחד במסגרת המחנה הציוני. אך זה היה איחוד משמאל. האם האיחוד מימין יצליח?

את הטור פירסמתי במקור באתר JDN - חדשות היהדות החרדית. לקריאת הטור לחצו כאן

לטור נוסף שפירסמתי בנושא: קואליציה מפתיעה בתוך האופוזיציה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק