החוק הגרוע ביותר במושב החורף של הכנסת העשרים

מעל למאה חוקים נוספו לספר החוקים של מדינת ישראל במהלך מושב החורף של הכנסת העשרים. חלקם חוקים המטיבים עם האזרח, חלקם חוקים שרק יזיקו לאזרח. את תואר החוק הגרוע ביותר החלטתי להעניק דווקא לאחד החוקים האחרונים שנחקקו בכנסת ישראל. חוק השקיות.

על פי החוק, תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות נשיאה חד-פעמיות "דקות", שעוביין פחות מ-20 מיקרון. בנוסף, רשתות השיווק הגדולות לא יורשו לחלק בחינם שקיות נשיאה חד פעמית שעוביין 21 מיקרון או יותר ויגבו עבור כל שקית סכום שאינו נמוך מעשר אגורות.

עמדתי ככל הנראה אינה פופולרית במיוחד. לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם. אך בכל זאת, זו דעתי ולא בגלל שאני לא מאמין בחשיבות השמירה על הסביבה. הקב"ה כבר ביקש מאדם הראשון: תן דעתך שלא תחריב את עולמי.



על פניו, הצעת החוק היא טובה עד למאוד. מטרת החוק היא לצמצם את השימוש בשקיות ובכך להפחית את כמות הפסולת. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה וסך הכול נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו.

אני גם לא מתנגד לחוק בשל העלות על הצרכן. על פי הנתונים, כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה (המכונות גם "שקיות גופייה") וסכום זה מגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המהלך שמקדם המשרד להגנת הסביבה יוביל לשינוי המצב כך שכל אדם יישא בעלויות לפי היקף הצריכה שלו.

בנוסף, הכסף גם יילך למטרות טובות. על פי הצעת החוק, המחיר שיגבו רשתות השיווק עבור השקיות יועבר במלואו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה וישמש את המשרד לפרויקטים לצמצום זיהום האוויר ברחבי הארץ ולהסברה על החוק החדש.

אז מדוע בכל זאת אני סבור שמדובר בחוק גרוע? כי למרות החשיבות העצומה שיש בשמירה על הטבע, צריכים להגן גם על האנשים ועל הצרכנים. שאלתי מנהל סניף של רשת מזון בישראל כיצד הם מתכננים ליישם את החוק. ההסבר שלו יקומם אתכם. בטוח במאת האחוזים.

"כל אחד יעמוד בתור בקופה ולא ישלם עד אשר יסיים לארוז את כל המוצרים שלו בשקיות, כך שנדע כמה כסף אנו צריכים לקחת ממנו על השקיות שלו". הבנתם? מהיום תעמדו בתור במשך זמן רב. מי החליט שהשמירה על הטבע צריכה להיות על חשבון הצרכנים?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק