על התפקדות חרדים למפלגות כלליות ועל פריימריז במפלגות חרדיות

ראשית דבר: לאחר פסק זמן ארוך מאוד, החלטתי לחדש את פעילות הבלוג, שזה לאלפי כניסות של מאות גולשים שנתנו בי אמונם במהלך תקופת הפעילות של הבלוג בעבר. תודה לכם. מקווה שתשובו לגלוש בבלוג כבעבר, ואשמח אם תספרו לחברים שלכם, שיצטרפו אלינו.

מעתה ואילך, אתעסק בבלוג במגוון נושאים שמעניינים אותי, תוך חריגה מחרדים, פוליטיקה ומה שביניהם. אכתוב כאן גם מעט בנושאים כלכליים, דעות במגוון עניינים שעל הפרק, חרדים בשוק העבודה ועוד אי אילו נושאים. מקווה שאספיק לעלות כאן כמה שיותר פוסטים, ככל שיתאפשר לי וככל שיהיה לי זמן לכך.

אסיים בתפילה שלא ייצא מכשול מתחת ידי, בתקווה שלא אכשל חלילה בלשון הרע והוצאת שם רע, ושאוכל לכתוב כאן רק על דברים חיוביים.

חרדים ופריימריז: המטה החרדי בליכוד, הקבוצה החרדית במפלגת העבודה והפריימריז הצפויים במפלגת יחד, עוררו בי מספר שאלות. ראשית: מדוע כל המפלגות החרדיות אינן מקיימות פריימריז, או לכל הפחות מפקד חברים? אם הסיבה לכך מוצדקת, מדוע אלי ישי כן מקיים פריימריז?

אבל עוד לפני הפריימריז במפלגות החרדיות. מדוע יש בכלל צורך במפלגה חרדית? האם לא עדיף להתפקד למפלגות הגדולות ולנסות להשפיע משם? ואם כבר מפלגה חרדית, האם יש הצדקה לריבוי מפלגות חרדיות?

שאלות רבות, ואין תשובה ברורה וחד משמעית. בתקופה הקרובה, נביא לכם כאן סקירות היסטוריות אודות המפלגות החרדיות, ננסה להסביר מדוע אין פריימריז ומה קרה בעבר שכן ערכו מפקד, נראיין בעז"ה מספר גורמים רלוונטיים בנושא זה, ואולי בסוף כן נגיע למסקנות.

בגדול, יש הטוענים כי אין צורך במפלגות סקטוריאליות וכי יש לנסות ולהשפיע מבפנים, כלומר מתוך המפלגות הגדולות. כראיה, מציינים הם את אגודת ישראל בארה"ב, המתפקדת כארגון חברתי ופוליטי, אך אינה מתמודדת עצמאית בבחירות. נסביר כי זו השוואה שאינה במקומה, נחזור לבחירות בפולין שם התמודדה אגודת ישראל בבחירות ונבדוק מדוע באמת בארצות הברית הם אינם מתמודדים עצמאית.

מאידך, יטענו אחרים כי המפלגות החרדיות כיום אינן נותנות מענה לאזרח הקטן וכי הם מתמקדים בעיקר בסיוע למוסדות ולעסקנים. האם טענה זו נכונה? מדוע נכשלו בדאגה לדיור, לדוגמה? האם במאבקים על ציביונה היהודי של המדינה, הם הצליחו? ומדוע נציגי הציבור החרדים אינם מתייעצים לפני כל הצבעה בנושא חשוב עם גדולי ישראל? ובכלל, האם לא הגיע הזמן להפריד את הדת מהפוליטיקה?

הכותרת הראשית אומנם עוסקת ותעסוק בפריימריז, אך במסגרת השאלות והתמיהות שעלו תוך כדי הכנת החומרים לבלוג, ניגע, בקצרה, בעוד מגוון נושאים מרתקים שאת חלקם אולי נרחיב בהמשך.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק