"צריכים לעבור ממגננה למתקפה - ולנצח!"

שתי שיטות במלחמה. אם ניקח לדוגמא את המאבק של מדינת ישראל נגד ארגוני הטרור, אפשר להתמגן מפניהם, לבנות חומה המקיפה את גבולות הארץ, להקים מערכות יירוט כמו כיפת ברזל, לספוג הכל ולאפשר לטרוריסטים להציג כביכול הצליחו לנצח את ישראל. אך אפשר גם לגרוף ניצחון ברור וחד משמעי. לצאת למתקפה נגדם ולחסל את קיני הטרור כמו שעשו במבצע חומת מגן.

בלי שום השוואה בין הטרוריסטים לבין הרפורמים, תוך נתינת דוגמה בלבד לסוגי המאבקים ולפערים בין מגננה למתקפה, נראה כי אין ברירה וחייבים לצאת למתקפה על ליבם של בני הנוער היהודי בארץ ובעולם, לפני שהרפורמים מצליחים לכבוש עוד ועוד חלקות טובות בעם ישראל. הראשון שהעז לטעון פומבית שישנה בעיה בגישה החרדית, היה האדמו"ר מחב"ד, בראיון שנתן בחודש בו קיבל על עצמו את הנשיאות.

מאת Ahron Daum


בחודש שבט תשי"א, ימים ספורים לאחר שמונה לאדמו"ר, העניק הרבי מחב"ד ראיון לסופר ד"ר גרשון קנצלר. הראיון התפרסם בחוברת שהו"ל ארגון "ou" – ארגון הרבנים האורתודוכסים בארה"ב בחודש תשרי תשי"ב, והוא מהווה מסמך מרתק בו מגולל הרבי את עיקרי שיטתו שבהמשך סחפה אחריה רבים. (דוגמא להצלחת השיטה ראה בכתבה שהתפרסמה כאן בבלוג עם הכותרת הנתונים: חב"ד ניצחה את התנועה הרפורמית בעולם).

בראיון מסביר הרבי כי יהדות ארצות הברית, מתוקף היותה הפזורה היהודית הגדולה ביותר, חייבת להבין את גודל האחריות הרובץ על כתפיה כמובילה את כלל הקהילות בעולם בגשמיות, על ידי תמיכה כלכלית, אך גם ברוחניות. הרבי מסביר בראיון כי הגיע הזמן שכל יהודי יהפוך להיות "איש כללי" שדואג למען כלל ישראל ולא רק עבור הצלחתו הרוחנית האישית. הרבי מוסיף כי "הדבר הזה דורש לא רק תיקון ושינוי כיוון רוחני; זו משימה שדורשת שינוי מוחלט בכל הטקטיקה".

וכה מסביר הרבי: "לרוע המזל, היהדות הדתית, האורתודוקסית, התמקדה עד היום באסטרטגיה של התגוננות. תמיד היתה בה הדאגה שמא ייאבדו עמדות וביצורים. ואמנם היו סיבות טובות לדאגה: מעוזים יהודיים נפלו בזה אחר זה לידיהם של הלא-דתיים. אבל האמת היא שאם היהודים האורתודוקסים - במקום להמתין עד שייאלצו לנקוט התגוננות - היו יוצאים מראש למתקפה והיו משתדלים להרחיב את תחומי השפעתם וליצור מעוזים רבים וטובים יותר עבור יהדות התורה - אילו כך היו עושים, היה המצב היום שונה לחלוטין והלא-דתיים לא היו שולטים, כפי שזה עכשיו, על ענייני הקהילה היהודית".

"ברור, אם-כן, שזה הלקח שעלינו להפיק מכך. כדי למלא את חובתנו בשעה הקריטית הזאת - עלינו לנקוט יוזמה ולצאת למתקפה, ל"מלחמת תנופה" המשימה הזאת דורשת כמובן הרבה אומץ תיכנון, חזון וגם רצון חזק להתמיד במשימה למרות כל הקשיים", אומר הרבי בראיון.

צילום: ויקיפדיה


בהמשך הוא שולל כי מדובר בגישה חדשנית וטוען כי "זו תמיד היתה הגישה היהודית האמיתית. זו השקפת התורה הנצחית על החיים ועל דרכי ההשגחה העליונה. אילו היינו סופרים תמיד את הקשיים ושוקלים את הסיכויים - תמיד היו חסרים לנו אמונה וביטחון בצדקת הדרך ובהנחה המושלמת והסופית שהנכון הוא נכון והצודק הוא צודק.

"אסור שאיזושהי חולשה או חוסר עוצמה והשפעה יסיטו אותנו מהמסילה שהתורה התוותה לנו. אסור לנו להיבהל בגלל העובדה שרק מיעוט מהיהודים שהתכנסו במדינה הזאת, אמריקה, הם יהודים שמודעים לדתם ולתורתם. עלינו מוטל לדעת רק דבר אחד: זה התפקיד שלנו ואנחנו רוצים למלאותו. ההצלחה - זה כבר לא עניין שלנו; זה נמצא בידיים גבוהות יותר...

הרבי מפתיע: גם לא דתיים צריכים להשתתף במתקפה

בהמשך הראיון אומר הרבי כי גם יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות יכולים וצריכים להשתתף במאבק זה למען היהדות. הרבי נשאל "איך?" וענה: "קח לדוגמא את העניין של נשואי תערובת. יש יהודים לא-דתיים שמתוך תרי"ג מצוות לא מקיימים כלום, חוץ ממצווה אחת שאותה הם מקיימים: נמנעים מנישואי תערובת. נוכל להשתמש ביהודים אלו; לקרוא להם לשתף פעולה ב"מלחמת תנופה" נגד המכה הגדולה של "נשואי תערובת" הקורעת ומאבדת חלקים גדולים מהעם".

לדברי הרבי, "לא תמיד חשוב מי עושה את המלאכה. העיקר שהיא נעשית. את הביצוע נבחן ונעריך בשני מישורים: מה שהוא מצליח להשיג, באופן אובייקטיבי, וגם מה שהוא עושה ופועל על האדם עצמו שעוסק בזה. אם תרצה - יש כאן עוד מובן למושג של "שכר מצווה - מצווה", זו אולי עוד סיבה לאופטימיות".

נכנעו לנשות הכותל. צילום מתוך האתר הרשמי


עד כאן הקטע הרלוונטי לעניינו מתוך הראיון המרתק, (אשתדל להביא אותו במלואו בימים הקרובים כאן בבלוג), רק חבל שיש מי שלא רק שאינו יוצא למתקפה נגד הרפורמים על מנת לנצח במערכה על עתידה של היהדות, הם גם אינם נוקטים בטקטיקת ההגנה. פשוט נכנעו והכירו בהם כזרם נוסף ביהדות. עדיין לא מאוחר. תמיד אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי תנועה, ובעזרת ה' לנצח.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק