מה קורה במועצת חכמי התורה?

האם מועצת חכמי התורה של ש"ס: תומכת במתווה הכותל הרפורמי, מתנגדת למתווה או שעדיין לא החליטה? בסיום קריאת הכתבה, לא רק שתצאו בלי תשובה אלא עוד תהיו יותר מבולבלים. אבל לא נורא, לפחות תתנחמו בכך שאתם לא היחידים שלא מבינים מה קורה כאן.

בכנס של פעילי ש"ס שנערך בירושלים, תקף נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן את הרבנים שהתראיינו נגד המתווה המכיר בתנועה הרפורמית ואף נותן להם שליטה על חלק מרחבת הכותל. "אם יש לאותם אנשים טענות וכוונתם לשם שמים, שיבואו אלינו ולא ילכו לרדיו. הכל נעשה על דעתינו ,ואנחנו מקווים שהקב"ה לא יכשיל אותנו ולא תצא תקלה מתחת ידינו".

את דבריו של ראש ישיבת פורת יוסף, הגר"ש כהן אפשר לראות בוידאו באתר כיכר השבת ובאתר לדעת. אגב, באותו הכינוס אמר יו"ר שס אריה דרעי: "המתחם שאושר להם בזמן האחרון זה מקום שאושר להם כבר לפני מספר שנים, הרבה מאד לפני שחזרתי". 

הגר"ש בעדני בראיון
אך אם חשבתם שהכל נעשה על דעתם של חברי מועצת חכמי התורה, הגיע חבר מועצת החכמים, הגאון רבי שמעון בעדני שליט"א ואמר בראיון לנועם זיגמן ברדיו קול ברמה כי המועצת עדיין דנה באשר לדעתה על ההכרה בתנועה הרפורמית ומתווה הכותל, שכאמור כבר אושר בממשלה.

"המועצה לא מפרסמת ברבים. דנו בזה, החלטנו שישבו האנשים שלנו לבדוק כל הדברים האלו, השאלה כמה יצליחו. באופן העקרוני צריך להילחם נגד זה. טוענים שהם יהדות מתקדמת, זה יהדות מתקדמת? זה שבג"צ עומד מאחוריהם, אין שם קורטוב של יהדות". 

לדברי הרב בעדני, "כל אחד מוכן לשבת בכלא כדי להיפטר מהרפורמים האלה, אבל כדי לעזוב את הממשלה ולא להיות בקואליציה זו שאלה כבדת משקל, מוכרחים לומר שלא לתת להם לטבול  השאלה מה יהיו התוצאות. הכל צריך להיות בדיונים מה לעשות. השאלה אם זו תהיה דעה כללית, כל הנושאים האלו צריכים לבוא לדיון". 

האם אחד מחברי מועצת החכמים לא היה מעודכן בהחלטה ש"הכל נעשה על ידינו"? אתמול פורסם ברבים החלטת מועצת חכמי התורה, עם התנגדות חריפה להכרה ברפורמים. הרבנים קוראים "להתנגד בכל תוקף ולא לאפשר שום הכרה בתנועת הרפורמים". 

חברי מועצת החכמים פותחים את מכתבם: "שמענו ותרגז בטננו בדבר מה שמבקשים מחריבי הדת לפרוץ פרצות בחומות היהדות, ולנעוץ ציפורניהם ברחבת הכותל המערבי ובמקוואות הטהרה בטקסיהם התפלים, כאשר כל מטרתם להחליש כח התורה, ופיהם דובר חלקלקות ובשם ה' יקראו, ועל כגון דא נאמר 'מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי'".

החלטת מועצת החכמים
בהמשך הם מספרים כי אריה דרעי הגיע להתייעץ עימם, "והורינו לו לעשות כל שביכולתו ולהפעיל השפעתו להתנגד לדברים בכל תוקף גם בעניין המקוואות וגם בעניין הכותל המערבי, שלא לאפשר שום דריסת רגל של מחריבי הדת התנועות המסוכנות הרפורמים והקונסרבטיבים וכת דילהון במקום הקדוש, וכן לשים עיניו ולבו שלא תהיה בהם שום הכרה רשמית".

לדברי חברי מועצת החכמים, חברי הכנסת של ש"ס "כולם צייתו להוראותנו בכל העניין והתנגדו להצעות האמורות, וגם נלחמו כפי הוראותנו שלא ייזכר שמם של התנועות הללו בהחלטת הממשלה, ועדיין נלחמים לצמצום הפרצה עד היכן שידם מגעת, יישר כוחם וחילם לאורייתא".

בסיום המכתב מבהירים הרבנים: "הננו בזה לגלות דעתנו דעת תורה, כי פעולות נציגי הציבור בכל העניינים ובפרט בעניינים אלה בתנועה הקדושה תנועת ש"ס, אשר בראשות יו"ר התנועה רבי אריה דרעי שליט"א ועימו יתר נציגי התנועה חברים מקשיבים, הינם נעשים על דעתנו ובשליחותנו, ומי בעל דברים ייגש אלינו".

Amos Ben Gershom, לע"מ
סיום המכתב בא כתשובה לדברי הביקורת החריפים של רבנים רבים נגד התנהלותם של חברי ש"ס בסוגיה הרפורמית. בין המתנגדים ניתן למצוא את רבה של ירושלים, הראשל"צ הגרש"מ עמאר, ראש ישיבת כסא רחמים, הגר"מ מאזוז, הדיין הרב בוארון, ועוד רבים מגדולי ישראל.

יודגש כי אף אחד מהשרים החרדים לא הצביע חלילה בעד המתווה. אך הנסיון מוכיח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אדם לחיץ ובפרט בקואליציה צרה. אם קצת רצון מצידם של חברי הכנסת החרדים, נתניהו היה חושש על כסאו ומבטל את ההכרה ברפורמים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק