על קדושת השבת ובשם הציות לרבנים: יישר כוחך שהתפטרת

"הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ" (שמות לד, א). אמר ריש לקיש: "יישר כוחך ששברת" (בבלי שבת פז ע"א)
לפעמים אין ברירה. יש צורך לשבור את הכלים. שנים ארוכות נמנעה יהדות התורה מנטילת תפקידי שרים, ובתמורה לכניסה לקואליציה – צעד שגם הוא אושר רק בקושי על ידי גדולי ישראל, ביקשו להשפיע על ידי מינויים לסגני שרים וקבלת ראשות בוועדות שונות בכנסת.

בקדנציה הנוכחית, נפל דבר. בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישה מפלגת יש עתיד נגד מינויו של יעקב ליצמן לסגן שר במשרד הבריאות, כאשר לאור פעילותו הברוכה במשרד לא מונה שר בתואר, אילץ בג"ץ את ליצמן לקבל על עצמו את תואר "שר הבריאות", תואר בו החזיק עד הבוקר, או לייתר דיוק, יחזיק עד חלוף 48 שעות מהגשת מכתב ההתפטרות שלו הבוקר.

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, דנה בכינוס על המשמעויות של החלטת הבג"ץ, והחליטה להתיר ליעקב ליצמן לקבל על עצמו את תפקיד השר. לאורך התקופה, נהג ליצמן להתלוצץ בראיונות תקשורתיים כי הוא מודה ליאיר לפיד על ההעלאה במשכורתו, ממשכורת של סגן שר למשכורת של שר. אך למען האמת, לא מדובר בתואר גרידא.

כל שר היושב מסביב לשולחן הממשלה, נושא באחריות מיניסטריאלית על כלל ההחלטות המתקבלות בממשלה. בעקבות כך, הבהיר ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו, בהתאם להוראות שקיבל ממורו ורבו, כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א, כי במקרה וחילולי השבת בעבודות הרכבת ימשיכו, יהיה עליו להתפטר מתפקידו כשר הבריאות.

אתר הכנסת


הבוקר, בצעד נדיר שלא נראה הרבה בפוליטיקה, מתוך גאווה יהודית, העביר ליצמן את מכתב ההתפטרות לנתניהו. "לאורך כל הדורות שמר עם ישראל את יום השבת כערך עליון, כפי הנאמר בתורתנו הקדושה: "ושמרו בני ישראל את השבת לדורותם ברית עולם. ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם" (שמות לא,טז). גם במדינת ישראל ידענו לשמור על יום המנוחה כאות של קדושה ומנוחה. משכך, איני יכול לקחת אחריות על חילולי שבת הפוגעים בערכי מסורת ישראל, מנוגדים לסטטוס קוו ומהווים קו אדום מבחינתי", כתב לראש הממשלה.

"כידוע לך, ניסיתי למנוע את חילולי השבת ברכבת ישראל בכל דרך, אך משלא הצלחתי, לא אוכל עוד לשאת באחריות מיניסטריאלית לפגיעה קשה באחד מערכי הנצח של העם היהודי, שהוא יום השבת. אני מתפטר מתפקידי בראש מורם ובתחושת שליחות יהודית" – הוסיף, והבהיר במעשהו כי הערכים עדיין חשובים יותר לציבור החרדי מג'ובים ותקציבים.

אך לא רק מאבק על דמותה של המדינה היהודית מתחוללת כאן, אלא גם מאבק על דמות המפלגות החרדיות. בזמנים שפוליטיקאים אחרים מתבטאים בזלזול כלפי גדולי ישראל, בימים בהם נציגים סבורים שכוחם ועוצם ידם שווה משהו ומתעלמים מהעובדה שלולא הוראת הרבנים הציבור לא היה מכניס אותם לכנסת – הוכיח ליצמן כי יש דרך אחרת. דרך של ציות למשלח שלו לכנסת. מי שאמר לו לרוץ אמר לו לפרוש, וליצמן, כחסיד ממושמע – שמע וקיים.

וכאן נכנסים לתמונה כל מיני עיתונאים ופרשנים בחזות חרדית. אשריכם גולשי JDN שאינכם נחשפים לזוהמה היוצאת מפיהם ולכמויות הרפש שהם מטילים בנציגים החרדיים ובשולחיהם לכנסת ולממשלה, אך לפתע, התמלאו אלו דאגה עצומה לעתיד הדור כולו: "אם הקואליציה תתפרק בגלל התפטרות ליצמן, לא יספיקו להעביר את חוק הגיוס, ובבחירות הבאות, על פי הסקרים, יש עתיד של יאיר לפיד צפויה להתחזק והכל בגלל…", טוענים אותם ליצנים בעלי מקלדת כשהם מוסיפים שלל תיאוריות מגוחכות ובזויות על מנת להסביר מדוע התפטר ליצמן, כאשר כמובן, חילולי השבת והציות למורו ורבו – נעדרים מרשימת הקונספירציות שלהם.

וכי האדמו"ר מגור לא לקח בחשבון את האפשרות שלפיד יתחזק בבחירות הבאות? ובכלל, אין גבול לטיפשות שלכם? וכי מישהו דיבר על פירוק הקואליציה? ליצמן הרי רק התפטר מהממשלה בגלל האחריות המיניסטריאלית ולא עזב את הקואליציה! כפראפרזה למשפט הידוע שהתקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, טפח לעצמו על השכם עיתונאי אחד שהכריז כי התקשורת החרדית העצמאית היא כלב השמירה של ערכי היהדות. כן. לא פחות מכך…

מהצד השני, ישנם עיתונאים שממהרים לתקוף את שרי הממשלה החרדים שלא התפטרו מהממשלה. ובכן, כידוע, מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל התיר מלכתחילה לח"כי ש"ס לכהן כשרים, ובנוסף, כל עוד הם לא קיבלו הוראה מפורשת מרבותיהם כי עליהם לפרוש מהממשלה, לזלזל בהם על אי ציות לרבנים של פוליטיקאים אחרים, מגוחכת למדי.

הסאגה עדיין לא הגיעה לסיומה, אך בינתיים, זה הזמן לעצור לרגע ולהפיק את מסקנת הביניים, מלבד המאבק על חילולי השבת: הציות לגדולי ישראל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק