הדיל של אמנון כהן לא מנקה אותו מאשמה

התירוץ השחוק כי חבר הכנסת לשעבר אמנון כהן נקי כי הוא לא זומן לחקירה במשטרה, אינה מחזיקה מים. בסך הכל זה מעיד כי בפרקליטות היה מי שהעדיף לסגור את הפרשיה בשקט ולא לעורר רעש תקשורתי מיותר. כמו כן הסיפור מוכיח שוב כי עו"ד יעקב וינרוט, הוא מהאנשים הכי מוכשרים בישראל.

אין לי כל מידע המפליל את ח"כ לשעבר אמנון כהן, אך יש הקלטות המפלילות אותו. בנוסף, הברוקר דניאל מולקנדוב  עבר על ידי מערת תוכנית עובדה בדיקת פוליגרף ויצא דובר אמת. מנגד, אין כל הוכחה שמולקנדוב משקר ואמנון כהן נקי, מלבד חזקת החפות שיש לאדם עד שהוא מורשע בבית המשפט. גם אז ייתכן ופסק הדין אינו משקף את האמת.

כזכור, בראיון לאילנה דיין בתוכנית עובדה, חשף מולקנדוב כי העביר מאות אלפי שקלים במזומן לח"כ לשעבר, כמו גם טובות הנאה שאין זה מן הראוי לעלותם על הכתב. גם אם נחליט שאפשר להעלים עין מהשוחד שקיבל, איך אפשר לגבות אדם שבגד באשתו בצורה כה דוחה?

בתחקיר הובאו מהלכים נוספים של חבר הכנסת דאז כהן, בשירותו של מולקנדוב. כך למשל, נוסח הצעת חוק שהעביר מולקנדוב לכהן במייל הפך ב-2008 להצעת חוק רשמית שעליה חתומים כהן וחברי כנסת אחרים. ב-2010 מולקנדוב העביר לאמנון כהן הערות מפורטות לרפורמת הענק של הרשות לניירות ערך להעניק לה כלי אכיפה מנהליים. כהן דיקלם את ההערות שנכתבו לו, שלב אחר שלב. מולקנדוב סיפר בתחקיר: "הוא הפך את הכנסת למגרש המשחקים הפרטי שלו. הוא אשף הוא יכל לעשות שם מה שהוא רצה".

החיבור בין השניים הגיע לשיא כאשר מולקנדוב נעצר במארס 2005 על ידי חוקרי רשות ניירות ערך – בחשד שגבה עמלות גבוהות מדי, בניגוד לחוק. בשלב הזה ח"כ כהן הבטיח למולקנדוב כי יפעיל קשרים בצמרת תוך שרבוב שמות של בכירים ובהמשך בישר לידידו שהצליח לקצר את תקופת מעצרו בעזרתו של יו"ר ועדת הכספים באותה עת, יעקב ליצמן.

אמנון כהן ואריה דרעי. צילום: יעקב כהן, התקבל ע"י דוברות ש"ס בתקופת הבחירות.


למרות ההקלטות, כהן, מצדו, מכחיש שקיבל כסף או טובות הנאה אחרות כדי לקדם את ענייניו של מולקנדוב וטוען כי כל פעולותיו הפרלמנטריות נעשו "לטובת הציבור". בשיחה עם "עובדה" הכחיש כהן את הטענות: "אני בחיים לא קיבלתי כסף מאף אחד". עם זאת, בשלב מסוים הודה כהן שאכן קיבל כסף ממולקנדוב, והסביר כי מדובר ב"החזרי הלוואות".

אתמול, בראיון לתוכנית שש עם עודד בן עמי בחדשות 2, טען יו"ר שס השר אריה דרעי כי לא נחשף לכל החומר שהצטבר בפרשת אמנון כהן. על התחקיר אמר דרעי: "אני יודע מה זה שמועות, שמועות יכולות לחסל אנשים, אני לא רוצה לקחת אחריות. אמנון שילם מחיר יקר מאוד כשלא נכנס לכנסת. הוא היה יו"ר ועדת הכלכלה וח"כ מוכשר. החומר שאנחנו מדברים עליו כבר שנה וחצי נמצא במשטרה ובפרקליטות, ואמנון לא זומן אפילו לעדות".

דרעי הזכיר בראיון כי אמנון כהן לא נקרא כלל לחקירה משטרתית, אך כפי שכתבתי בתחילת הטור, טענה זו אינה מחזיקה מים. נצטט כאן את עמית סגל, מתוך טורו השבוע בעיתון מקור ראשון. "האלמוניות המופלגת הצילה את כהן מסכנה ממשית של מאסר ממושך. ערב הבחירות האחרונות, כשלפרקליטות הגיע המידע המפליל מאיש העסקים המושחת דניאל מולקנדוב, לאיש במערכת אכיפת החוק לא הייתה מוטיבציה מיוחדת להתניע חקירה ומשפט ממושכים.

"מישהו שם סגר דיל חשאי עם עו"ד יעקב וינרוט שייצג את כהן, בידיעתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי. כהן לא קיבל מושב בכנסת לעוד ארבע שנים, ובתמורה נחסכה ממנו ישיבה של כמה שנים באגף התורני במעשיהו. אם שר בכיר בליכוד או דמות בכירה ב"יש עתיד" היו מסמסים לאוליגרך "האם אפשר לבוא להשקות את העציצים", כשם קוד לאיסוף רבבות שקלים במזומן, זה לא היה נגמר בכזו עסקה אלגנטית".

ועכשיו, לשאלה שהכי מטרידה אותי. מדוע מינה דרעי - בתקופת כהונתו הקצרה כשר הכלכלה - את אמנון כהן לתפקיד ראש מכון התקנים הישראלי?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק