שנה לבחירות: בשמאל מחפשים מתמודד מול נתניהו • טור פוליטי

במחנה הציוני מתגברת הדרישה לקיים את הפריימריז בניסיון להדיח את יצחק הרצוג • בשמאל מחפשים את המועמד שיביס את בנימין נתניהו • לאיזו מפלגה יצטרף גבי אשכנזי? האם אהוד ברק מתכנן את חזרתו לפוליטיקה? • שיתופי הפעולה המעניינים של יחימוביץ בדרכה לניסיון נוסף להתמודד ולנצח • הטור השבועי מאתר JDN

אם הסקרים שהתפרסמו לפני שנה מהיום היו מתבררים כנכונים, כל התוכן שתקראו בטור הבא שלפניכם, לא היו נכונים. יצחק הרצוג היה ראש ממשלת ישראל ובנימין נתניהו אולי היה יו”ר האופוזיציה, אך סביר יותר להניח שהיה פורש ופונה לעשות לביתו.

בפוליטיקה, כמו בסקרים, מתוך דגש מיוחד לפוליטיקה הישראלית, דברים שנכונים היום, לא בהכרח שיהיו נכונים גם מחר. דברים משתנים במהירות ומי שלא מצליח להתאים את עצמו – נפלט מהמערכת. כל דבר הנאמר במערכת הפוליטית, הוא בבחינת “אמת לשעתה” בלבד.

דבר אחד למדו במערכת הפוליטית ממערכת הבחירות האחרונה. העם אומנם אינו רוצה לראות את בנימין נתניהו בראשות הממשלה, אך לא חושב שאלו שהתמודדו מולו בבחירות האחרונות היוו אלטרנטיבה ראויה לו. גם כאשר הציבור עייף מביבי, את הרצוג הם לא רוצים לראות שם במקומו.

צילום: לע"מ

במפלגת העבודה הולכת ומתגברת הדרישה לקיים את הפריימריז לראשות המפלגה. הראשון לדרוש זאת היה חבר מרכז המפלגה הנחשב למקורב להרצוג שהתפרץ לעברו במהלך נאומו בכנס, שלמרבה האירוניה עסק דווקא בשאילה כיצד מצליחים לקרב את המחנה הציוני לפריפריה. בעבודה ניסו לטייח את הסיפור וטענו שמדובר באנשים שנשלחו על ידי הימין. אך זה לא הסתיים שם.

בישיבת הסיעה האחת לפני האחרונה של המחנה הציוני, דרש ח”כ אראל מרגלית מהרצוג לקיים דיון בנושא הקדמת הפריימריז לראשות המפלגה, לאחר שדרישתו נדחתה, התפרץ מרגלית לעבר הרצוג: “אתה דיקטטור, אין תוקף למנהיגות שלא הולכת לבחירות”. בתגובה מיהרו במחנה הציוני לתדרך נגד מרגלית. הם סיפרו שם כי ערכו סקר בקרב מצביעי המפלגה ומתברר כי למעלה מארבעים אחוז לא מכירים אותו.

“אני ביקשתי הרבה זמן דיון בתוך המפלגה ובתוך הסיעה על כל נושא הפריימריז בעבודה. הפריימריז משפיעים גם על המחנה הציוני וגם על העבודה. ובעוד שנתניהו מרסק את ישראל, מפלגת העבודה והמחנה הציוני נעלמים, כי אין תוקף למנהיגות שלא הולכת לבחירות”, המשיך מרגלית. “אם לא תלך לבחירות תהפוך למפלגה כמו יאיר לפיד וליברמן, צריכים להבין שאם אנחנו רואים להגיע לבחירות, צריך ללכת להליך דמוקרטי”.

לטעון שמרגלית אינו ח”כ מוכר, נשמע קצת לא רציני. בשיחה שערכתי עימו בעבר, הביע את רצונו להתמודד לראשות עיריית ירושלים. מתברר כי לאחר שהבין שסיכויו קלושים, החליט לנסות להתמודד על ראשות מפלגת העבודה. בהדלפת התיעוד הסוער מתוך המחנה הציוני, הפך עצמו לאלטרנטיבה ולכתובת עבור כל אלו המעוניינים בהקדמת הבחירות ובהחלפת יצחק הרצוג במועמד רלוונטי ממנו. עד שזה יקרה, המחנה הציוני ממשיכה להידרדר בסקרים.

דווקא ציפי לבני, מי שבמהלך הבחירות הפכה ללעג וקלס כאחת העוברת ממפלגה למפלגה, מנסה להיאחז בכוח בשרידי המחנה הציוני. כאשר התערבה לטובת הרצוג כאשר ח”כ מרגלית קרא לו דיקטטור, נענה על ידה כי היא בסך הכל אורחת במפלגה. שבוע לאחר מיכן, בפתח ישיבת הסיעה השבועית, מיהר הרצוג להכריז כי היא אינה אורחת במפלגה אלא שותפה בכירה בהנהגתה. מה זה מוסיף לו בסקרים? בינתיים כלום.

אך לא רק מרגלית חושב שיצליח להתמודד מול הרצוג. עמיר פרץ הצטרף לאחרונה למפלגת העבודה. הוא אומנם נחשב לאיום פוטנציאלי על הרצוג אך בינתיים הם דווקא עובדים בשיתוף פעולה. השבוע אף ערכו סיור ביטחוני יחד בשכונות מזרח ירושלים. האם עיני השמאל נשואות אל עמיר פרץ? לא בטוח. אחרי הכל, אם יתמודד, תמונתו עם משקפת סגורה בתוספת אזכורים מתקופת מלחמת לבנון השנייה פלוס העובדה שגם הוא זגזג בין מפלגות שונות, יחסלו את מועמדותו. מצד שני, גם נתניהו כבר אינו מר ביטחון. האינתיפאדה השלישית שעדיין משתוללת ברחובות – תוכיח.

בטחוניסט אחר הצפוי להיכנס לפוליטיקה, הוא הרמטכ”ל לשעבר גבי אשכנזי. כולם משייכים אותו אוטומטית למפלגת העבודה או יש עתיד, אך הוא עצמו עדיין לא חשף את עמדותיו בשום נושא. את ההילה הביטחונית הוא כבר התחיל לאבד בתקופת הצינון הבלתי הגיונית בה מחויב כל איש צבא לפני כניסתו לפוליטיקה. גם אם יחליט להתמודד בפריימריז במחנה הציוני ויצליח לנצח את את הבחירות, דרכו לראשות הממשלה תהיה ארוכה. אחת הבעיות הן שבמהלך הפריימריז, יריבך משמיצים אותך והדבר משפיע על הציבור בבחירות הכלליות.

לו אני הייתי יצחק הרצוג, הייתי קורא לגבי אשכנזי ומציע לו לחסוך את כל הלכלוך בפריימריז. מתוך הבנה שהוא היחיד כרגע שיכול, תאורטית לפחות, לנצח את בנימין נתניהו, הייתי מכריז על תמיכה במועמדותו לראשות המפלגה. אם הרצוג יתמוך באשכנזי, כולם יבינו שאין להם סיכוי במירוץ. הרוח המיידי של הרצוג תהיה שהציבור יראה בו מנהיג בוגר, הוא יהיה השני ברשימה אחרי אשכנזי ואם זה האחרון לא יהיה כפוי טובה, הוא ימונה לתפקיד השר הבכיר ביותר. אין חולק שהרצוג מתאים לתפקיד שר החוץ. הוא מצטייר כרודף שלום, כך שבירות העולם יהיו פתוחות בשבילו.

אך כיוון שבפוליטיקה לא רואים בדרך כלל נדיבות כזו, חזרנו למתמודדת העיקרית והמתחרה הראשית של הרצוג. חברת הכנסת שלי יחימוביץ. דווקא העובדה שבחרה להתייצב לצידו של הרצוג במהלך הבחירות לכנסת למרות שהפסידה לו בפריימריז הקודמים לראשות המפלגה, הפכו אותה בעיני הציבור למתאימה להחליף אותו לאחר שנכשל. היא מצהירה שברגע שהבחירות יתקיימו היא ‘תשקול’ להתמודד. גורמים היודעים דבר או שניים מספרים כי היא האשימה בכך שהרצוג לא מכהן היום כשר בממשלת נתניהו. היא חזקה במפלגה והיא מקווה לחזור להנהיגה.

בדרך להנהגת המפלגה, מנסה יחימוביץ לרקום בריתות פוליטיות שיעזרו לה ביום שאחרי. כך לדוגמה ניתן לראות כיצד היא משתפת פעולה בוועדת הכספים עם יו”ר הועדה, ח”כ משה גפני שאף הכריז כי היא האדמו”רית שלו בכל הקשור לנושא מתווה הגז. ברית פוליטית מפתיעה במיוחד נרקמת בינה לבין שר האוצר, יו”ר מפלגת כולנו משה כחלון.

צילום: ללא קרדיט

ואי אפשר להתעלם מאהוד ברק. ראש הממשלה לשעבר חזר בימים האחרונים לכותרות. תחילה כאשר התייצב בשמחת השבע ברכות לבת של יו”ר יחד, אלי ישי כשהוא לבוש בכובע וחליפה, כהמשך ישיר לזקן שגידל לאחרונה. יום אחר כך עלה שוב לכותרות כאשר לראשונה לחץ את ידו של גבי אשכנזי, אשר על הסכסוך ביניהם שהתחיל כאשר ברק היה שר הביטחון ואשכנזי היה הרמטכ”ל, נכתב רבות. משם, הדרך לסדרת ראיונות בכלי התקשורת, הייתה קצרה. האם הוא בדרכו חזרה לפוליטיקה?

בראיון אחד שהעניק אתמול אמר ברק: “צריך לרסק את גל הטרור הזה כמו את קודמיו. אני ממליץ למי שמנווטים את הדבר הזה להקשיב היטב לראש השב”כ, לרמטכ”ל, למפכ”ל המשטרה. אלה אנשים מצוינים והם עושים את מה שצריך, הם מנסים ללמוד במהירות. זה לא דבר פשוט, צריך להקשיב להם טוב”. כאשר נשאל על חזרה לפוליטיקה ענה: “אני לא שם כרגע”, אמר ראש הממשלה לשעבר. “אבל אני גם לא נביא”.

בראיון לכלי תקשורת אחר אמר ברק בהתייחסות לגל הטרור: כי “לא מדובר באיום קיומי על ישראל. מדינה חפצת חיים כמו ישראל צריכה להשיב מלחמה, לחכות שגל הטרור הזה יעבור או ידעך ואז יגיע האתגר האמיתי. אסור יהיה לשקוע בתרדמת אלא לטפל בשורשים של הבעיות כדי למנוע את הגל הבא”. כאשר נשאל על פוליטיקה אמר: “אני חד משמעית לא חוזר לפוליטיקה”, אמר ברק, “התשובה שלי לגבי השאלה הזו בנויה משתי אותיות, האות הראשונה היא ל”.

מזהים את ההבדל בתוכן התשובות בין שתי הראיונות? כמו פוליטיקאי טוב, אהוד ברק עונה לכל אחד מה שהוא רוצה. בקרוב יתמודד מול נתניהו על ראשות הממשלה?

את הטור פירסמתי במקור באתר JDN - חדשות היהדות החרדית 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק