למה את דרעי תייגו מיד ואת הרצוג לא?

תחילה דווח על פוליטיקאי אחד. בהמשך נחשף כי גם נגד פוליטיקאי שני מתנהלת בדיקה משטרתית. אין קשר בין הסיפורים, אך דווקא ההבדל ביניהם מסביר שאלה קשה בה התחבטתי בתקופה האחרונה. מדוע אריה דרעי הוא השר המגיע למקום האחרון בכל הסקרים ברציפות הבודקים את שביעות רצון הקהל מפעילות שרי הממשלה? 

מיד כאשר פרסמו את העובדה שיש פוליטיקאי בכיר החשוד בפלילים, מיד ידעו כולם לומר כי מדובר באריה דרעי. אתמול האשמתי כאן את הפרקליטות הרודפת אותו לשווא ולכן פרסמה את שמו על גבי צו איסור הפרסום. אבל לדעתי יש כאן בעיה עמוקה יותר. בזמן הפרסום הראשוני בחדשות 2 הייתי עם מספר חברים. כולם אמרו מיד: "מקווים שזה לא שוב דרעי".


הסיבה לכך אינה נעוצה בעובדה שדרעי הוא עבריין מורשע. גם יצחק הרצוג אינו צח כשלג. בכל זאת אף אחד לא חשב שמדובר בו, לפחות לא עד לשעות הצהריים של יום רביעי. גם עמית סגל צייץ בטוויטר כי השמועות דיברו דווקא על בכיר במפלגת ימין. אם תרצו דווקא, השמועות דיברו על שר במפלגת ימין שאינה הליכוד. תבינו לבד.

בזמנו נחקר יצחק הרצוג באזהרה. הוא יצא מכך רק בגלל ששמר על זכות השתיקה. עליו לא חשבו ואילו את שמו של דרעי כולם ניחשו מיד. מדוע זה קורה? התשובה היא במילה אחת אך ההסבר שלה ארוך. יש לכך סיבות שונות ומנוגדות. בגדול אריה דרעי ומפלגת ש"ס כולה סובלת מבעיה של 'מיתוג'.


עוד לפני חזרתו לפוליטיקה, ניסו גורמים שונים לחוקק חוק שימנע את שובו גם כעבור שבע השנים האסורים עליו כיום על פי חוק בשל העובדה שהורשע בעבירות שיש עימם קלון. עם שובו, מיהר לפיד להצהיר כי ינסה לחוקק מחדש את החוק. גם הצהרתו כי החוק לא יחול רטרואקטיבית, כך שהוא לא יחול על דרעי, כולם עשו את ההקשר לבד.

עם מינויו לשר, הוגשה נגדו עתירה לבג"ץ בטענה כי אין לאפשר לו לשוב לשולחן הממשלה. בג"ץ אומנם דחה את העתירות אבל בינתיים הציבור שמע שוב ושוב בכלי התקשורת את העובדה שאריה דרעי הוא עבריין מורשע. בהמשך, כאשר ביקש דרעי לעבור למשרד הפנים, מיהרו שוב להגיש נגדו עתירה נוספת. בג"ץ עדיין לא אמר את דברו וכעת החשש מפסילתו מתגברת לאור החקירה המשטרתית המתנהלת בעניינו.


בש"ס הגיבו בטיפשות לעתירות נגדו. התגובה הקבועה שלהם הייתה כי הוא כבר ריצה את עונשו ושילם את חובו לחברה. במילים אחרות: הם הודו כי הוא אכן עבריין מורשע. הוא אכן גנב ובית המשפט צדק אבל על פי החוק מותר לו לחזור לזירת הפשע. הדברים לא מתקבלים בהבנה בציבור הרחב.

משל למה הדבר דומה? לאותה מטפלת שטלטלה ילדה קטנה. בהמשך התברר כי כבר הורשעה בעבר בעבירה דומה. ההורים הגיבו כי אילו ידעו על כך מראש, לא היו מפקידים את הילדה בידיה. למה? היא הרי כבר שילמה את חובה לציבור? עוד דוגמה? בבקשה. נהג האוטובוס שגרם להרג הנוסעים בקו 402 כבר הורשע בעבר בעבירות דומות. מדוע חוקרת המשטרה את בכירי חברת אגד שאפשרו לו לחזור לכביש? הוא הרי כבר שילם את חובו לחברה!


לא שאריה דרעי כבר הורשע שוב. תאמינו לי שאני רוצה לראות אותו יוצא הפעם נקי משפטית מהפרשיות הרודפות אותו, אבל בגלל סיבות אלו שציינתי ועוד כמה סיבות שונות, הציבור לא נותן בו אמון ורואה בו איש מושחת. איך אמר מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בקלטת שפורסמה לפני הבחירות? "אם הוא יעמוד בראשות ש"ס, ארבעים אחוז מהמצביעים יברחו מהמפלגה". חכם עדיף מנביא.

קרדיט צילום לכל התמונות: לשכת עיתונות ממשלתית.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק